PERATUS
Tujuan :
Membantu murid memahami
konsep dan menguasai kemahiran menukar pecahan yang penyebutnya 2, 4, 5, dan 10
kepada peratus.
Kumpulan Sasaran :
Murid Tahap 2 (Tahun 6)
Bahan-bahan diperlukan :
I. Bod lekap (100 cm x 100 cm)
II.
Plastik pembalut buku
Cara Pembinaan Bahan :
1.
Sediakan
petak seratus 10 x 10 dan petak seratus 5 x 20 dengan menggunakan bod
lekap. Ukuran setiap petak
kecil (grid) ialah 5 cm x 5 cm.
Pasangkan
tali pada petak seratus supaya mudah digantung pada dinding.
Catatan :
Catatan :
Untuk kegunaan murid, sediakan petak seratus 10 x 10 dan petak seratus 5 x 20 yang dibuat pada kertas biasa. Saiz grid yang dicadangkan ialah 1 cm x 1cm
Penggunaan Bahan :
Petak seratus boleh
digunakan untuk membantu murid memahami konsep dan menguasai kemahiran menukar
pecahan kepada peratus.
v Jelas sekali jika kita
lihat daripada penggunaan bahan-bahan resos seperti yang ditunjukkan di atas,
setiap bahan-bahan resos mempunyai keunikan dan cara penggunaannya yang
tersendiri.
v Antara perkara yang guru
perlu peka di dalam penggunaan bahan bantu mengajar adalah guru harus peka
tentang menyediakan jenis-jenis alatan yang sesuai dengan isi kandungan
pelajaran yang hendak disampaikan dan guru harus arif dan berpengetahuan untuk
mengendalikan alat bantu mengajar tersebut agar pengajaran dan pembelajaran
tidak membuang masa dan sia-sia.
v Alat-alat bantu mengajar
tersebut juga harus sentiasa berada di dalam keadaan baik, boleh beroperasi dan
menepati fungsinya serta cekap mempersuaikan keperluan murid dan masa yang
diperuntukkan.
v Berdasarkan
penyataan-penyataan dan contoh-contoh penggunaan bahan resos di dalam
pengajaran di atas jelas sekali menunjukkan bahawa penggunaan resos memainkan
peranan yang penting di dalam mencapai kejayaan di dalam proses Pengajaran dan
Pembelajaran (PdP).
v Justeru itu pihak pentadbir
terutamanya di sekolah harus memberi sokongan sepenuhnya dalam pelaksanaan
pelbagai kaedah yang memusatkan murid serta membantu mengatasi masalah
pengurusan bilik darjah seperti mengadakan bilik khas untuk Matematik dan
sebagainya.
v Manakala para guru pula
perlu mempertingkatkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan
murid berasaskan kaedah kolaboratif, kooperatif dan fahaman konstruktivisme.
v Selain itu, guru juga harus
memupuk sikap ingin memcuba khususnya penggunaan kaedah serta bahan-bahan bantu
mengajar yang pelbagai dan dapat mengambil kira pelbagai kecerdasan pelajar dan
gaya pembelajaran yang berbeza.
Sesungguhnya bahan-bahan resos ini bukan sahaja berguna kepada kita sebagai seorang guru tetapi impaknya juga besar kepada para pelajar.Sehubungan dengan itu saya kira perbincangan mengenai isu sajauh manakah penggunaan resos ini dapat mengukuh dan menghasilkan proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) yang berkesan sudah terjawab dan kini menjadi tanggungjawab kita semua untuk terus mempertingkatkan kemahiran diri terutamanya di dalam penggunaan bahan-bahan resos ini agar dapat terus meningkatkan kualiti pengajaran seterusnya mencapai matlamat misi kementerian pendidikan Malaysia iaitu untuk membangunkan satu sistem pendidikan yang bertaraf dunia (world class) bagi memperkembangkan potensi individu secara sepenuhnya dan seterusnya memenuhi aspirasi negara kita yang tercinta.
No comments:
Post a Comment