PECAHAN

RESOS


 Pecahan -Kad Imbasan
Add caption
 
  • Jalur pecahan adalah jalur yang berbentuk segi empat tepat yang diperbuat daripada jalur kertas untuk menunjukkan bahagian berlainan daripada keseluruhan yang sama. Jalur pecahan boleh dipotong dan dimanipulasi mengikut soalan yang diminta. Keratan jalur pecahan boleh diguna untuk menambah bahagian yang berbeza untuk menunjukkan bahagian yang berbeza boleh ditambah dan menjadi satu pecahan lain. Ia juga boleh digunakan untuk menunjukkan pecahan setara dan untuk menunjukkan jumlah pecahan samada lebih besar atau lebih kecil atau sama.
  • Pecahan setara boleh dibina dalam pelbagai warna dan saiz. Ada sesetangah resos yang mempunyai fungsi yang sama dengan jalur pecahan, ianya dipanggil menara pecahan. Perbezaan antara menara dan jalur pecahan ialah menara digunakan secara menegak manakala jalur digunakan secara melintang.
  • Jalur pecahan dapat membantu murid menggambar dan meneroka hubungan pecahan. Ia dapat membantu murid untuk membina kefahaman konkrit mengenai pecahan dan nombor bercampur, mengkaji pecahan setara, membanding beza dan mengkaji operasi nombor yang berkaitan dengan pecahan. Jalur pecahan membolehkankan murid memanipulasi bahagian-bahagian pecahan daripada satu keseluruhan (same whole). Dengan sifat jalur pecahan ini, ianya adalah konsisten dan sesuai untuk semua peringkat murid.
  • Untuk penggunaan jalur pecahan di dalam kelas, adalah disyorkan kepada guru untuk menyediakan satu jalur pecahan bagi setiap murid. Set jalur pecahan mudah didapati di internet samada yang sudah berwarna mahu pun yang kosong. Guru boleh menjadikan mewarna jalur pecahan sebagai aktiviti di dalam kelas. Seperti yang sudah kita sedia maklum, murid-murid suka mewarna. Guru juga boleh meminta murid untuk mewarna jalur pecahan berdasarkan soalan yang diberi. 
  • Contoh aktiviti. Dengan menggunakan jalur pecahan yang belum dilabel, murid dikehendaki untuk memotong dan menyusun keratan jalur untuk membentuk satu keseluruhan (one whole). Kemudian murid akan melabel setiap jumlah pecahan dengan menggunakan pecahan wajar. Guru akan memperkenalkan murid dengan pengangka dan penyebut. Kemudian, murid akan mengenalpasti pecahan ½, 1/3, ¼, 1/8 dan menjelaskan perbezaannya. 
  • Guru akan meminta murid untuk membandingkan pelbagai jalur pecahan dan merekod pemerhatian mereka dan berkongsi apa yang mereka temui kepada seluruh kelas. Perbezaan kepanjangan bagi setiap jalur menunjukkan bahawa jalur yang lebih panjang adalah lebih besar jumlahnya berbanding jalur yang lebih pendek. Setelah semua murid faham, guru akan bertanya kepada murid antara 2/3 dan 2/6 yang manakah lebih besar. Murid akan menggunakan jalur pecahan dengan menggabungkan dua jalur pecahan 1/3 dan dua jalur 1/6 untuk mendapatkan jawapan. Soalan-soalan lain akan ditanya kepada murid sehingga mereka faham konsep pecahan. 
  • Contoh aktiviti untuk mencari pecahan setara. Guru akan menunjukkan contoh kepada murid bahawa panjang jalur pecahan ½ adalah bersamaan dengan 2 jalur pecahan ¼. Iaitu dengan menghubungkan 2 jalur pecahan ¼ di bawah jalur pecahan 1/2 ia menunjukkan bahawa panjang jalur pecahan ½ dan 2 jalur pecahan ¼ adalah sama. Ini menunjukkan pecahan ½ dan 2/4 adalah pecahan setara. Guru akan meminta murid untuk mengkaji dan mencari pecahan setara bagi 1/2 , 1/3, 1/4 dan 1/5. Murid akan menyusun jalur pecahan yang telah dipotong di bawah jalur pecahan yang dikehendaki. Keputusan setian jalur pecahan hendaklah direkod dan dikongsi bersama ahli kelas yang lain. Apabila selesai aktiviti ini, murid telah menguasai konsep pecahan setara
  • Contoh aktiviti menambah. Murid akan diberi satu set jalur pecahan yang telah dipotong dan dilabel. Kemudian, guru akan mengemukakan soalan. Contohnya ialah 2/6+1/9. Murid akan mengambil 2 jalur pecahan 1/6 dan 1 jalur pecahan 1/9 dan menyusunnya secara melintang. Kemudian, murid akan menggunakan kaedah cuba jaya dengan menyusun jalur pecahan di bawah jalur soalan supaya mendapat panjang yang sama. Maka jawapan akan diperoleh apabila murid menyusun 4 jalur 1/9 iaitu jawapan bagi soalan di atas ialah 4/9. Aktiviti menambah ini hanya sesuai untuk soalan yang penyebutnya sehingga 12 sahaja. Kerana set jalur pecahan yang terkecil ialah 1/12. 





1.1.2      Kad imbasan

  •  Kad imbasan adalah kepingan kertas keras atau kertas yang di ‘laminate’. Saiz kad imbasan adalah tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil. Ianya sesuai digunakan untuk aktiviti PdP di dalam kelas. Kad imbasan dibuat dalam pelbagai warna bagi menarik minat pelajar. Kad imbasan tidak terhad pada satu bentuk sahaja, ianya boleh dibuat dalam bentuk segi empat, bulat, segi tiga atau bentuk tidak tetap. Paparan yang diletak pada kad imbasan juga pelbagai, samada nombor, gambar, perkataan atau simbol. Kepelbagaian saiz, warna, bentuk dan paparan ini menjadikan kad imbasan adalah resos yang tidak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas. Ianya telah digunakan sejak zaman berzaman dan merupakan salah satu resos yang digunakan pada awal zaman pendidikan lagi. 
  • Kad imbasan boleh dibuat sendiri atau pun dibeli di kedai. Ianya mudah didapati di mana-mana kedai buku. Bagi kad yang dibuat sendiri pula, paparan yang hendak diletak pada kad imbasan adalah mengikut apa yang hendak diajari kepada murid. Samada nombor, perkataan, simbol atau gambar. Ianya amat mudah dibuat iaitu hanya perlu dicetak di atas kertas keras atau kertas biasan kemudian di ‘laminate’ supaya ianya tahan lasak dan tahan lama.
  • Penggunaan kad imbasan adalah sangat berkesan dan sudah terbukti keberkesanan sejak dahulu lagi dan disebabkan itulah ianya masih digunakan sehingga ke hari ini walaupun perkembangan alatan elektronik berkembang pesat. Penggunaan kad imbasan adalah amat efektif kerana ianya menggunakan imej, gambar, kartun dan sebagainya bagi memudahkan murid-murid memahami dan mengingati topik yang dipelajari. Saiz kad imbasan yang kecil memudahkan ia untuk dibawa kemana-kemana. Dengan ini, murid-murid akan cenderung untuk belajar dan mengulangkaji pelajaran tidak kira di mana mereka berada.
  • Guru hendaklah mengenalpasti topik dan aktiviti yang sesuai untuk menggunakan kad imbasan. Guru boleh menggunakan kad imbasan untuk menunjukkan formula-formula matematik, menunjukkan simbol-simbol, menulis soalan, sebagai aktiviti kumpulan dan lain-lain lagi. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan dengan menggunakan kad imbasan. Guru terlebih dahulu mengenalpasti aktiviti yang hendak dijalankan samada untuk melatih memori, latih tubi atau mengenalpasti objek. Kad imbasan boleh digunakan sebagai satu permainan untuk menjadikannya lebih seronok dan menarik dipelajari. 
  •  Contoh aktiviti. Aktiviti kenal pasti bentuk. Guru mengagihkan kad imbasan kepada kumpulan murid. Kad imbasan itu menunjukkan ciri-ciri bagi sesuatu bentuk. Contohnya, 4 bucu, 4 sisi, sama panjang. Maka bentuk yang diingini ialah empat segi sama. Guru juga boleh menterbalikkan aktiviti ini kepada aktiviti mengenalpasti cir-ciri bentuk dengan memberi kad imbasan yang mempunyai gambar bentuk seperti segi tiga, pentagon, segi empat sama dan segi empat tepat mengikut tahap pengetahuan pelajar
  • Contoh aktiviti kedua ialah pecahan setara. Di mana guru menyediakan kad-kad imbasan yang mempunyai pecahan setara. Contohnya, ½, 2/4, 3/6, 4/8 dan seterusnya. Murid-murid dikehendaki untuk mengumpulkan semua kad pecahan setara tersebut dan mencatatkannya.Contoh aktiviti latih tubi. Tujuan latih tubi adalah untuk melihat sejauh mana kefahaman murid dalam pelajaran yang dijalankan. Oleh itu, guru boleh menyediakan kad imbasan berupa soalan untuk dijawab oleh murid dengan cepat. Aktiviti latih tubi ini boleh dilakukan seperti pertandingan antara kumpulan pelajar agar mereka lebih bersungguh-sungguh untuk mendapatkan jawapan bagi soalan yang diberi oleh guru. Penggunaan kad imbasan bagi aktiviti latih tubi ini membolehkan guru mengulang kembali soalan yang telah diberikan. Ini dapat melihat sejauh mana kepekaan dan kefahaman murid terhadap soalan yang diberi.








No comments:

Post a Comment